MAZAČI, ŠARLATANI IN OSTALI ZDRAVILCI

02.05.2012 00:00
Katerina Vidner Ferkov v rubriki Mnenja razmišlja o omalovažujočem odnosu slovenske uradne medicine do KAM (komplementarna in alternativna medicina) oblik razumevanja zdravja in se sprašuje, »bo Slovenija ostala otok nazadnjaštva v Evropi?«
Katerina Vidner Ferkov v prispevku Mazači, šarlatani in ostali zdravilci piše: »Iz zanesljivih virov, kakor se temu reče v novinarstvu, sem izvedela, da so med našimi zdravniki medicine potekale žolčne diskusije o tem, ali naj tradicionalni kitajski medicini po slovensko rečemo kar kitajsko tradicionalno zdravilstvo. Medicina pač ne. Kajti medicina je sodobna, zahodna in nima nič za opraviti z nekakšno Kitajsko tam daleč.
 
Sodelovanje slovenske medicinske stroke z različnimi oblikami razumevanja zdravja je na deklarativni znanstveni ravni skorajda neobstoječe. Medtem v ZDA uspešno deluje Nacionalni center za komplementarno in alternativno medicino NCCAM, v Evropi pa krovna organizacija CAMbrella, ki spodbuja znanstveno preučevanje in sodelovanje med različnimi oblikami zdravljenja.
 
Na strokovnih simpozijih medicinske antropologije sem izvedela, da se tudi v javnih bolnišnicah v Čilu, kar je raziskovala dr. Uršula Lipovec Čebron, in v Mehiki, kjer antropološko deluje dr. Mojca Marija Terčelj, sodobna, tehnološko napredna medicina povezuje s tradicionalnimi - komplementarnimi pristopi k razumevanju zdravja in zdravljenja. Da ne omenjam Avstralije, Japonske in Kitajske, kjer sodobna medicina deluje skupaj s komplementarno in alternativno medicino (KAM) - na državni ravni, da ne bo pomote.
 
Kljub zakonu o zdravilstvu se je v slovenskem javnem prostoru odnos do KAM le malo spremenil. Tudi dr. Terčeljeva se je na marčevskem znanstvenem posvetu medicinske antropologije spraševala: je medicinski pluralizem v Sloveniji vizija ali iluzija?
 
Bo Slovenija ostala otok nazadnjaštva v Evropi?
 
Medtem ko sredi Londona deluje z dolgoletno tradicijo Kraljeva homeopatska bolnišnica, kjer se seveda zdravi tudi njeno veličanstvo - ki se, mimogrede, še prav dobro drži -, so slovenski zdravniki in zdravnice obsojeni na izključitev iz strokovne zbornice zaradi prakticiranja homeopatije.
 
Omalovažujoč odnos do KAM oblik razumevanja zdravja se je kazal tudi med kampanjo za družinski zakonik. Zagovorniki zakona so staršem, ki so izrazili upravičen dvom v novi zakonik, o členih, ki se nanašajo na zdravje otrok, odgovarjali površno. Vendar, ne, tudi zainteresirana civilna družba v Sloveniji, ki se zavzema za pluralnost življenjskih oblik, tej temi ni posvetila dovolj pozornosti.
 
A vse več je takšnih ljudi, ki KAM zavestno uporabljajo. To potrjujejo raziskave medicinske antropologije po svetu in tudi v Sloveniji, med njimi tudi moja doktorska raziskava. Ljudje najbolj pogrešajo možnost dialoga s svojimi osebnimi zdravniki in zdravnicami.
 
Slabšalno obravnavanje medicinske pluralnosti povzroča tudi strokovno škodo in dejansko podpihuje fanatizem. Kajti namesto javnega znanstvenega dialoga se ustvarjajo razkoli in napetosti in to ne more biti dobro - še najmanj za zdravje.
 
Zasebno so mi slovenski zdravniki in zdravnice, nekateri KAM oblike zdravljenja uporabljajo, nekateri ne, izrazili prav obžalovanje, da se ne morejo pogovoriti s svojimi uporabniki. Če bi to storili, jim grozijo sankcije.
 
KAM je globalna realnost. Prav gotovo uporaba ne bi naraščala, če bi bili rezultati slabi. Usodno pa je lahko prikrivanje zdravstvenih težav pred medicinskim osebjem zaradi strahu pred sankcijami ali zavračanjem.
 
Zdravniška zbornica bo volila novega predstavnika oziroma predstavnico. Iskreno upam, da se bo poleg vseh kritičnih tem uspela vsaj na dialoški ravni lotili tudi te. Ljudje bi ji utegnili biti zelo hvaležni - že zaradi reševanja njihovega življenja,« končuje razmišljanje Katerina Vidner Ferkov.
 
Vir:
DELO, 2. maj 2012, Katerina Vidner Ferkov: Mazači, šarlatani in ostali zdravilci